Restaurace se nemusíte bát ani při dietě

Publikováno: 7.2.2012Kategorie: Zdravá výživa, Výživoví poradci a dietologové

Držíte dietu, a přesto se nechcete nebo nemůžete vzdát pracovních obědů, slavnostních večeří nebo společenských rautů v restauraci? Nevěšte hlavu a neházejte flintu do žita. Návštěv restaurací se nemusíte vzdávat ani v případě, že chcete zhubnout. Jen je třeba více přemýšlet nad objednávkou i samotným výběrem restaurace.

Restaurace se nemusíte bát ani při dietěPokud vám to situace jen trochu umožní, snažte se vybírat restauraci, do které se půjdete, vy. V typicky české restauraci jen těžko najdete skutečně dietní jídlo a pravděpodobně byste jen těžko vysvětlovali číšníkovi, že vepřo-knedlo-zelo chcete v dietní úpravě á la grilovaný plátek s kysaným zelím a jedním pohankovým knedlíkem vařeným v páře... Naproti tomu jídelní lístek v italské, řecké nebo francouzské restauraci nabízí většinou nespočet zeleninových jídel, salátů nebo lehkých jídel, která skvěle zapadnou do vašeho jídelníčku.

Před návštěvou restaurace se najezte

Nechoďte do restaurace nikdy úplně hladoví. I když se určitě těšíte na nějakou dobrotu, kterou si doma normálně nevaříte, dodržte svůj standardní redukční režim. Před obědem se nasvačte a totéž před slavnostní večeří. S prázdným žaludkem budete mnohem hůře odolávat svodům jídelního i dezertního lístku. "Pokud vás však přece jen čeká nějaká vydatnější večeře, můžete s tím počítat už v poledne a dát si lehčí oběd," radí nutriční terapeutka Mgr. Kamila Jančeková.

Dejte na doporučení číšníka

Není-li menu předem dané, vybírejte s rozvahou a beze spěchu. Nebojte se obsluhy zeptat na úpravu jednotlivých jídel i složení (z některých jídelních lístků se na první pohled nedozvíte téměř nic, zvlášť pokud šéfkuchař oplývá bujnou fantazií a lístek se hemží názvy typu Krakonošova pochoutka s bramborem, Vzpomínka na babiččinu kuchyni apod.). Není také vůbec na škodu nechat si od číšníka něco lehkého a dietního doporučit. Ty opravdu dobré restaurace jsou na "dietáře" připraveni a jejich požadavky do své nabídky zahrnují.

Pokud název jídla nedává smysl, nechte si raději poradit.

Dezert se salátem

Nedokážete-li si odepřít dezert, nevadí. Jen zvolte jako hlavní jídlo něco skutečně lehoučkého. Může to být salát z čerstvé zeleniny s grilovaným masem nebo rybou, polévka nebo nějaký ze zeleninových předkrmů. I tak se ale snažte vyhnout šlehačkovým a máselným dortům a dejte přednost spíše sorbetu nebo jogurtové zmrzlině. "Tento svůj malý hříšek plánujte dopředu a nic jiného sladkého ten den nejezte. Nebo zavrhněte tradiční dezert a zvolte ovocný salát - z toho nemusíte mít žádné výčitky," říká Kamila Jančeková z poradny Nutrivia.

Jednou a dost

Jste pozváni na raut nebo do restaurace, která funguje formou samoobslužného baru, popř. zahrnuje teplý a studený bufet? V tom případě se budete muset vyzbrojit skutečně pevnou vůlí a předem si stanovit limit, přes který "nepůjdete". "Vybírejte si pokrmy o větším objemu, ale nižší energetické hodnotě. Tak zajistíte, že si naplníte žaludek, ale nepřijmete nadbytečné množství energie. Hodně vám v tom pomůže zelenina jako součást každého pokrmu," radí nutriční terapeutka. Nabírejte si jen na malý talířek a povolte si jít maximálně jedenkrát přidat. A skutečně to dodržte. Aby vás obsluha neustále nepobízela do dalšího jídla, vyplatí se jednoduchý trik. Mějte na talířku vždy alespoň kousek ještě nezkonzumovaného pokrmu.

10 dietních SOS pravidel

  1. Košíčku s čerstvým pečivem a máslem si nevšímejte. Nebo rovnou požádejte obsluhu, ať ho na váš stůl ani nenosí.
  2. Hned po příchodu si objednejte sklenici čerstvé vody a tu vypijte. Zaplní se vám žaludek a nebudete mít tolik hlad.
  3. Na pravidelné obědy do kantýny, jídelny nebo restaurace choďte s někým, kdo sám jí zdravě nebo minimálně ví o vašem hubnoucím úsilí a nebude vás svádět tučným jídlem na svém talíři.
  4. Nikdy nejezte samotný zeleninový salát místo celého hlavního jídla. Použijte jej jako přílohu nebo jej doplňte standardní porcí libového masa.
  5. Nepoužívejte slánku, kečup ani další dochucovadla. Výrazné a aromatické pokrmy podněcují chuť do dalšího jídla.
  6. Zkuste se ve svém okolí poohlédnout po restauraci, která uvádí přímo v jídelním lístku energetickou hodnotu pokrmů. Není jich moc, ale stále přibývají.
  7. Za kvalitu se vyplatí si připlatit. V dražších restauracích se nebojte objednat i více chodů. Porce bývají minimalistické, protože skutečně dobrý kuchař ví, že i v případě jídla jde spíše o kvalitu než kvantitu.
  8. Vyhněte se aperitivu, a pokud jej nelze odmítnout, ochutnejte pouze symbolicky.
  9. Z alkoholických nápojů volte především víno, a to v poměru 1 dl vína doplněný 2 dl čisté vody.
  10. Z restaurace odcházejte pěšky a krátkou procházku navrhněte i ostatním. Spálíte tak alespoň část přijatých kalorií.

Autor: Pavla Maříková, Zdroje: LehkaVaha.cz

Nepřehlédněte
Odborníci a firmy
I FEEL WELL
I FEEL WELL
Okres Praha-město
Alikamenty
Alikamenty
Okres Domažlice
Aloika
Aloika
Okres Vsetín
ANDY'S Salon
ANDY'S Salon
Okres Pardubice
ANIČKA
ANIČKA
Okres Zlín
Facebook