Naučte děti zdravě jíst - bude je to bavit!

Publikováno: 23.4.2012Kategorie: Těhotné a matky s dětmi, Zdravá výživa

Máte krásné, zdravé dítě a přejete si, aby to tak zůstalo. S tím pochopitelně souvisí i zajištění toho správného jídelníčku. Jak to ale udělat v mimořádných situacích, jako je rodinná oslava, dovolená, nebo při nedostatku času - třeba ráno, když všichni vstáváte a je třeba udělat kromě svačiny spoustu dalších věcí? A navíc potřebujete, aby dítko neprotestovalo, kdykoli se mu snažíte k jídlu nabídnout jogurt nebo ovoce - zkrátka cokoli zdravého.

Naučte děti zdravě jíst - bude je to bavit!Život vám v tomto ohledu může hodně usnadnit fakt, že své dítě naučíte zdravěji jíst. Je třeba obrnit se trpělivostí, vše neustále vysvětlovat a zkoušet a zkoušet. Vaše odměna ale bude stát za to.

Plánujte

Chcete začít den opravdu dobře? Udělejte si čas na snídani. Ranní jídlo je důležité pro dobrý start do celého dne. Snídaně dodává nezbytnou energii, pomáhá při koncentraci ve škole, je důležitá při redukční dietě a je nezbytná i pro následné udržení váhy. Přinášíme vám tipy, které vám pomohou zajistit snídani na každé ráno, a přitom nebudete mít pocit, že její přípravou strávíte příliš času.

4 tipy pro usnadnění přípravy snídaně

  1. Večerní příprava - než jdete spát, připravte si, co lze: misky na müsli, lžíce, talíře, hrnky, krabice s cereáliemi.
  2. Jednoduchost - pokud nemáte vy nebo vaše děti po ránu hlad, přichystejte malou a jednoduchou snídani. Dejte si banán, jablko, menší jogurt nebo jogurtový nápoj.
  3. Dojídání - zbyl vám od večeře ovocný salát, vegetariánská pizza nebo sendviče? Snězte je druhý den k snídani a nemusíte chystat nic dalšího.
  4. Svačina s sebou - při snídaňových přípravách můžete sobě i dětem udělat zároveň také svačinu. Nedělejte ale příliš různých druhů, využijte to, co snídáte. Máte v oblibě vločky s ovocem? Nakrájejte ovoce víc a rozdělte kousky do svačinových boxů. K nim přidejte müsli tyčinku, pití a svačina je hotová.

Autosvačiny

Naučte děti zdravě jíst - bude je to bavit!Cestujete často autem? Pak přemýšlejte nad svačinami, které si dítě zvládne naservírovat samo. Jedete-li na delší cestu, budou se hodit i chladicí boxy nebo termosky a termohrnky.

Vyzkoušet můžete například:

  • čerstvé ovoce, které se lehce konzumuje, jako banány, nakrájená jablka, kuličky hroznového vína, sušené ovoce
  • müsli tyčinky
  • zelenina, například mrkev, okurka, paprika, kousky celeru
  • malý jogurt
  • kukuřičné křupky
  • piškoty
  • sušenky pro děti

Víte, že se na své cestě budete potřebovat zastavit na oběd? Dopředu si na internetu najděte nekuřáckou restauraci s menu vhodným i pro děti. Při hledání vám mohou pomoci i chytré aplikace v mobilním telefonu.

Dejte dětem na výběr - ze zdravých jídel

Mrkev nabízená k odpolední svačině se nemusí zamlouvat každému dítěti. Pokud mezi takové odpůrce patří i váš potomek, zkuste mu dát na výběr. Vtip je v tom, že mu nabídnete jen samé zdravé alternativy. Nechce jablko? Zkuste zabodovat s hrozny nebo nektarinkou. Všichni máme rádi, když máme na výběr. Nechte proto i své dítě zvolit, co bude jíst. Hranice ale samozřejmě určujete vy. Nabízejte proto vždy jen to, co považujete za správné. Jakmile mezi jablko a banán vpašujete čokoládu, volba je téměř jasná.

Zapojte potomky do příprav

Děti se budou více zajímat o to, co konzumují, pokud jim dáte možnost podílet se na přípravě jídla. Zkuste jim jednoduše vysvětlit, co pro vás znamenají pojmy jako chutná, jednoduchá a zdravá snídaně nebo oběd.

A pak je nechte, ať vám pomohou s:

  • přípravou nákupního seznamu
  • nakupováním
  • přípravou jídla (menší děti vám mohou cokoli přidržet, otevřít balíčky se surovinami nebo omýt zeleninu)
  • vyrobením jednoduchého dezertu, například ovocného salátu, mraženého ovocného džusu atd...

Buďte pro dítě vzorem

Několik jednoduchých cest, jak jít dětem příkladem:

  • Pokud chcete, aby vaše dítě jedlo ovoce a zeleninu, ujistěte se, že i vás vidí konzumovat tyto potraviny.
  • Mezi hlavními jídly volte zdravé svačiny - například ořechy, ovoce, zeleninu, sušené ovoce, cereálie, jogurty, jogurtové nápoje.
  • Mějte pozitivní vztah ke svému tělu. Když dítě slyší neustálé maminčiny nářky, že je silná a nesmí tolik jíst, dítě může získat podobný přístup k vlastnímu tělu a konzumaci jídla.
  • Dělte se o zákusky - menší porce, ideálně zdravějších dobrot, jsou v tomto případě nejlepší volbou, jak dítěti ukázat, že nutně nemusí po každém jídle sníst porci smetanové zmrzliny se šlehačkou. I mražený jogurt je sladká tečka po jídle.

Naučte děti zdravě jíst - bude je to bavit!

Při nákupu raději zapomeňte na oddělení chipsů, čokolád a sušenek. Co není doma a dítě nemá na očích, to tak často nevyžaduje. Naopak mějte vždy k dispozici mísu s ovocem, sáček se sušeným ovocem, ořechy nebo malá balení jogurtů.

Mluvte před dětmi o zdravém stravování

Může se to zdát naprosto jasné, ale děti potřebují být do konzumace zdravého jídla trošku popostrkovány.

Dítě nedokáže rozlišit, zda je pro něj nutričně a zdravotně lepší jablko, nebo čokoláda. Proto je třeba mu takový rozdíl vysvětlit.

Zkuste se jet podívat k místnímu farmáři a názorně dětem ukažte, kde se bere jídlo na jejich talíři. Podpořit je můžete i v jejich vlastním zahradničení, i kdyby to mělo být jen pěstování pažitky v truhlíku za oknem. Ukažte jim, jak jejich práce nese plody ? použijte vlastní úrodu při přípravě jídel a děti na to speciálně upozorněte a pochvalte za snahu a píli.

A výsledek toho všeho snažení? V ideálním případě budou jednou jíst zdravě zcela přirozeně, možná lépe než vy sami.

Autor: Jana Vápeníková, Zdroj: Web MD

Nepřehlédněte
Odborníci a firmy
fitMAMI
fitMAMI
Okres Praha-město
Buffyfitness
Buffyfitness
Okres Pardubice
contours/ceskebudejovice
contours/ceskebudejovice
Okres České Budějovice
Facebook